جوانان قرن بیست و یک

آرمان - دانش - ایثار

جوانان قرن بیست و یک

آرمان - دانش - ایثار

چه فکر می کنید که این موجود بالای چه می خندد؟

Noorullah Noori

Noorullah Noori چه فکر می کنید که این موجود بالای چه می خندد؟

16 hours ago · · · Share
حکمت مانا
حکمت مانا
از کجا معلوم که "می خندد"؟
16 hours ago
Noorullah Noori
Noorullah Noori
گفتی عوام، از دهن جیقش و چشم های خیره شدیش.... هاهاها
16 hours ago
حکمت مانا
حکمت مانا
نفهمیدم جیق یعنی چی، بگذریم..
اما، آیا دهن "جیق" و چشم "خیره" نشانگر خنده است؟
و بعد چرا یک سگ باید بخنند؟ فرض کنیم در عالم "سگ و سگی" خنده وجود دارد، اما چگونه باید شاخصه های خنده در عالم آنان را فهمید.

من فکر نمی کنم با "نظریه نسبیت" بتوان جواب عقلی به این سوالهای مسخره و مزخرف داد.
16 hours ago
Samia Yusufi
Samia Yusufi
یک مقاله در مورد رفتار و صدا های متفاوت حیوانات در عالم حیوان شناسی خوانده ام ، حیوانات در حالات متخلف از خود سلوک مختلف نشان میدهند اما نمیدانم که این حالت نشان دهنده چیست در یک سگ
16 hours ago
Noorullah Noori
Noorullah Noori
جناب حکمت مانا، این تصویر و آن سوال یک طنز است در باره یک گروه از مردمان، در یک جغرافیای کوچک بدتر از حالی که سگ ها دارند، به جان هم افتیده اند.
این سگ با لبخند زیبایش، بهتر بودن حالت خود نسبت به این گروه بیان میکند و میخواهد بگوید که بشر ما را از همه نعمات طبیعی مان بی بهره ساخت و طبیعت را در تسلط خود درآورد، با تمامی انکشافاتی که در همه عرصه ها ... Read Moreداشت، باز هم گروهی از آنان بدتر از ما خصایل و رفتار و زندگی دارند.
بلی، نمی توان طنز ها را به نظریه نسبیت تحلیل کرد، زیرا طنز ها چندان هم پیچیده و مشکل نیست که نتوان آن را با راحتی درک نمود
16 hours ago
حکمت مانا
حکمت مانا
من نه در جمله ات (چه فکر می کنید که این موجود بالای چه می خندد؟) طنز می بینم و نه در استدال و شرح ات بر آن (این سگ با لبخند زیبایش، بهتر بودن حالت خود نسبت به این گروه بیان میکند و میخواهد بگوید که بشر ما ر...) پس یا باید بر کل نوشته ات خط بطلان کشید یا آنرا با استناد بر باور نسبی انگارانه تان جدی گرفت و تفسیر کرد.
من شما را یک نسبی انگار می شناسم. یعنی شناختم از شما چنین است.
15 hours ago
حکمت مانا
حکمت مانا
فرض می گیریم که این سگ می خندد هر چند هیچ دلیل عقلی نمی توان برایش آورد. و فرض می گیریم این خنده زیباست، هر چند با هیچ برهان زیباشناختی نمی شود چیز موهوم را زیبا دانست، اما ناچار چنین فرض می کنیم.
سوال اینجاست که شما با چه معرفتی می فرمایید، "این سگ با لبخند.... بهتر بودن خود نسبت به این گروه بیان می کند"؟ با چه شناختی، از کدام نوع و سنخ، از کدام ... Read Moreقلمرو؟ لابد می گویی شناخت و معرفت سگی یا در بهترین حالت حیوانی.
زیرا در غیر آن، انسان نمی تواند به قلمرو زبان و فهم حیوانات وارد شود و به حتم بگوید "این سگ زیبا می خندد و چنین منظوری دارد"
15 hours ago
Noorullah Noori
Noorullah Noori
جالب است که می بینم شما در هر مسئله بسیار مو شگافی و خرده گیری می کنید و ناگفته نباید گذاشت که خیلی ها زود جدی می شوید و معترض.
به هر حال، آنچه هدفم از ارایه ی این تصویر بود، برانگیختن تفکر- آن هم بگونه ی انتقادی- بوده و بس. تعبیر هر فرد از این گونه تصاویر و سوالات همراه آنها متفاوت است و انتظار نداشتم که شما این قدر جدی گرفته، به استهزا بگیرید.
ن... Read Moreمی دانم که هدف شما از این که می گویید- نسبی انگار- و آن را نماد شخصیت من برای خود تان می پذیرید و نیز آن را با این تصویر و این سوال ارتباط می دهید چی است؟
15 hours ago
Noorullah Noori
Noorullah Noori
خوب جناب حکمت صاحب، تصویر نمادینی که بنده آوردم و سخن های نمادین و تشبیهی را که گفتم، به عوض نمادین پسندیدن، آن را واقعیت دانستید و به عوض طنز، عرضحال واقعی یک حیوان (سگ). من نمی خواهم بیش از آن در این باره چیزی بگویم،اما یک نکته ی را که شما گفتید، خیلی ها مرا بخود جلب کرد و آن زیبا شناسی جناب عالی است.
گفتید، "... هرچند با هیچ برهان زیباشناختی نمی شود چیز های موهوم را زیبا دانست..."
آیا شما واقعاً به این گفته ی تان پابند استید و معتقد به این گفته اید که از روی سهو و خطا نگاشته اید؟
15 hours ago
حکمت مانا
حکمت مانا
برای من هیچ چیز ورای آنچه به آن فکر می کنم مهم نیست. اگر یادت باشد من و تو یک بحث ناتمام در مورد نسبی گرایی و کثرت داشتیم، که بعدا خودم به شکل دیگر طرح کردم و خودم نیز از آن پا پس کشیدم چون دیدم اصرار بر حل مسله نیست. بگذریم. من با توجه به آن بحث "موشگافی و خرده گیری می کنم" و الا گور پدر هرچه سگ است و ...
در مورد زیباشناسی، دقیقا درست و آگاهانه گ... Read Moreفتم، در ضمن اگر برایت سگ و طنز ات مهم نیست بدون توسل به تعریف زیباشناسی و نسبی گرایی پاسخ بده با چه معیار زیبا شناختی می شود زیبایی خنده این سگ را تشخیص داد.
15 hours ago
Atef Arefyan
Atef Arefyan
نوری صاحب فقط بالای جامعه توده یی ما و بس....دیگر اینکه در شرایط فراز و نشیب کشور حتی حیوانات اهلی ما سیاست های این و ان و توطعه های دشمن را بخاطر نارام ساختن و از بین بردن تمامی زیر بناهای کشور دانسته و تجربه نمودند ولی این توده جاهل تا هنوز هم نفهمیده اند که همه روزه مهره سیاست بازی های این و آن میشوند..هه هه هه
15 hours ago
حکمت مانا
حکمت مانا
می خواهم بدانم چرا اینقدر به نسبی بودن عالم اصرار داری و چه پشتوانه عقلی و منطقی برای آن داری. همین و بس
نتیجه این که می خواهم قانع ات کنم، نسبیت و نسبی گرایی اصل نیست و نباید نسبی انگار بود. زیرا مرگ معرفت است.
15 hours ago
Dewa Afghan
Dewa Afghan
you two are very intelligent guys mashaallh
12 hours ago
Noorullah Noori
Noorullah Noori
دوست عزیزم حکمت مانا، از توضیحات متفکرانه ی تان ممنون! هر بار که ما به صحبت می پردازیم، یک موضوع جدیدی پیش می آید که اذهان ما را به تفکر زبان به سخن وامی دارد. در مورد این سوال شما که گفتید: "...بدون توسل به تعریف زیباشناسی و نسبی گرایی، پاسخ بده با چه معیار زیباشناختی می شود خنده ی این سگ را تشخیص داد؟"
3 minutes ago
Noorullah Noori
Noorullah Noori
به نظر می رسد که شما حتی به ذهنی ترین و فردی ترین واکنش انسان که "لذتگرایی" و "زیبایشناسی" است هم معیار جمعی و جهانی و به قول تاریخی تعیین می کنید. این خیلی های عجیب است و راستی یکی از مشکلات مهمی که مطلقگرایان دارند هم همین است که آنچه را که خود فکر می کنند و به نظر شان صادق و زیبا و مهم و حقیقت بر سرتاسر تاریخ، بر تمام عالم بشریت می کوشند تعمیم بدهند
2 minutes ago
Noorullah Noori
Noorullah Noori
به عنوان پاسخ به سوال جنابعالی باید بگویم که اولاً بنده هیچ معیار جمعی به زیباشناسی قایل نیستم، زیرا چنانکه گفتم، زیباشناسی ذهنی ترین و فردی ترین واکنش انسان نسبت به جهان درون و برونش است. لذا، همانگونه که در بحث اخلاق و معیار های شناخت و تعیین ارزش های اخلاقی گفتم، دید ما به نظر می رسد که در این خصوص خیلی های متفاوت است
about a minute ago
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد